About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Saturday, May 1, 2010

Min nya skola.

När jag gått ut fjärde klass ville far att jag skulle börja i en privatskola där jag kunde ta realexamen. Det blev Marie Jörgensens skola, som blev min nya skola och rektorn hette Marie Madsen. Hon var sträng med strama ansiktsdrag och en plutande mun. Jag minns inte att jag någonsin sett tillstymmelse till ett leende på hennes läppar. Klasserna var betydligt större än på den kommunala skolan, där vi var 15-20 elever. här var vi som mest 32, så det blev stökigt emellanåt.

Vi fick ju betyg i skolan, även i uppförande och i ordning. Det var inget fel på de betygen, de låg i topp, även språkbetygen, men de andra skäms jag för att tala om. I gymnastik var jag inte särskilt duktig. Jag kunde inte hoppaq över bocken och klarade inte att klättra i repen.Jag hade medelmåttiga betyg i både teckning och danskskrivning, ändå har jag som vuxen undervisat i teckning, illustrerat barnböcker, haft konstutställningar, komponerat musik, som jag skrivit textar till. När jag många år efter anmälde mig till en teckningskurs fick jah först klara av ett lämplighetsprov. Jag fick ett papper med olika bilder på konstverk, där vissa hade manipulerats genom felaktigt perspektiv eller proportioner och det klarade jag av, fick alla rätt. Nej, man ska nog inte lita för mycket på skolbetygen, Albert Einstein - vårt största geni, hade ju ganska dåliga betyg, utom i matematik, men han klarade sig bra ändå. Man får ju också tänka på att man fortsätter att utvecklas, även efter man slutat skolan, ja, faktiskt hela livet.
Jag löser ju korsord varenda dag och redan som barn vann jag
5 kronor på veckans korsord. Jag läste det förmodligen i söndagsbilagan, eftersom jag inte fick läsa tidningar, det var ingen lämplig lektyr för barn. Idag uppmanas barn att läsa tidningar för att kunna bilda sig en uppfattning om sakers och tings tillstånd i världen.
Den 2 april 1939 på H.C. Andersens födelsedag konfirmerades jag
i Sct. Hans kyrka . Min konfirmationskostym var mörkblå med dubbelknäppt kavaj. Tant Asta och onkel Aage hade tänkt ge mig ett cigarettetui i present, men mor och far sa att jag inte fick börja röka förrän jag fyllt 16 år. Vad jag längtade till den dagen då mor och jag kunde sitta och mysa med en kopp efter-middagskaffe och en cigarett.

No comments: