About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Friday, April 30, 2010

Skolan börjar.

Det var 1931 vi började skolan, Finn och jag och vi kom i samma klass - 1 F. Vi fick röda band kring halsen, för att skilja oss från andra klaqsser. Vår lärarinna hette fröken Sparrild och var mycket snäll. Vi fick en stjärnbok och i den skrev hon in stjärnor med rödpenna efter hur duktiga vi varit. I en annan liten bok klistrade hon in sparmärken, men några "Spara och Slösa"- tidningar, som i Sverige, hade vi inte.

Skolbarnen var finklädda när de gick till skolan och klädde om när de kom hem. När det ringde in ställde de sig i rader på skolgården innan de släpptes in, rad efter rad. När läraren eller lärarinnan, som kallades fröken, kom in i klassen reste eleverna sig, varefter läraren eller lärarinnan sa "Sitt ner!" När de fick en fråga reste de sig och svarade - om de kunde svaret. Annars fick de höra "kamraternas" fnissen.

Under sångtimmarna hade vi en lärare som hette Koch och var tvillingbror till den kände författaren Morten Koch. När vi sjöng "I alle de Riger og Lande" fällde jag en tår, jag var ett mycket känsligt barn (och är det fortfarande). Likadant var det när vi sjöng "I gamle Dage det var engang, at danske Folk var i Kongetrang; de gode gräd og de onde lo", jag tyckte det var för hemskt, att de kunde le åt en så allvarlig sak.

Rapp i rumpan var det en del som fick. Herr Carlsen hette läraren som vi hade i gymnastik. Han hade hand om skolans elitgymnaster och det laget reste han till England med och visade upp. Han var också den som hade hand om skolans busfrön och varje dag kunde vi se en kö utanför gymnastiksalen. De stod och väntade på sin tur att släppas in och få känna på "spanskröret" (rottingen). Vi åt våra smörgåsar på skolgården och jag hade en fin röd plåtmatbox och på locket stod det "Velbekomme". Andra hade sina smörgåsar i tidningspapper. Det fanns två skolgårdar, en för klass 1-4 och en för klass 5-7, man hade ju 7 års skolgång då.

No comments: