About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Tuesday, May 11, 2010

Europa är enad.

Efter 65 års krig, taggtråd och splittring har äntligen Öst och Väst möts igen. När Adolf Hitler i september 1939 marcherade in i Polen var det början till en uppdelning av kontinenten i två halvor. Femton år har gått sedan Berlinmuren och det kommunistiska väldet rasade samman, men först nu blir Europa ett. Igår den 1 maj 2004 flög champagnekorkarna i ltaket i Dublin och Warszsawa, i Ljubana och Stockholm. Den europeiska unionen (EU) växer från 10 till 25 nationer, från 375 miljoner till 450 miljoner medborgare. Tänk så Europakartan förändrats sedan jag började min väg genom livet för nästan 80 år sedan.


No comments: