About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Sunday, May 2, 2010

Schalburgtage.

Den 30 december fick Adolf Hitler ett av sina patologiskaq raseri-anfall som slutade med att han utfärdade sin beryktade veder gällningsworder: att för varje tysk eller "stikker" (angivare) som dödades skulle 5 danskar dödas och för varje sabotage som utfördes skulle 5 sprängattentat utföras mot dansk egendom. Diktarprästen Kaj Munk blev det förstaq offret för denna order.Den 4 januari stannade en bil med 4 Gestapomän utanför prästgården i Vedersö på jylland och gick in för att hämta honom. Nästa morgon hittades han i ett vägdike 10 kilometer utanför Silkeborg.

Läs mer om tyskarnas förtryck av Danmark och danskarna i mina memoarer "Med Vagn genom liver"

No comments: