About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Sunday, May 2, 2010

Andra världskriget slut!

Jag satt på mitt rum när mor, far och Kirsten, som suttit i vardags- rummet, eller var det i herrevärelset, kom rusande in och nästan
skrek: "Kriget är slut!! Nu störtade folk ut på gatorna. De jublade
och sjöng och det tändes levande ljus i fönstren, som varit mörklagda
under kriget. Danmark var åter fritt.

Og Broer sprängdes, Banespor blev splittet,
hvor tavse Sabotörer gik til Daad.
Smaa spredte Grupper, til en enhed nittet,
drog ud til Kamp for Danmarks frihedsraad.

De tog sit ansvar, da saa mange svigtet,
I Dag forstår vi fuldt, hvad det vil sige.
Befriet smiler atter Danmarks Rige.
Sigfred Pedersen

Efter fem långa och svåra år kunde vi nu andas ut och sjunga ut vår
glädje. Hela Flakhaven var ett böljande människohav den 5 maj. Med mellanrum körde frihetskämparnas bilar förbi med arrestanter och
Odenseanernas reaktioner mot dessa tyskarhantlangare var lått att förstå. Med uppsträckta händer transporterades angivare, "värnemagere" och andra, som gått tyskarnas ärenden, till Politi-
gården eller Häktet i Albanigade och på deras lägenhetsdörrar sattes det upp affischer från motståndsrörelsen med upplysningar om anklagelserna.

No comments: