About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Monday, April 19, 2010

Alexanders visa (1996)

På 3-årsdagen.

Vår Alexander föddes i Skånestaden Lund
och mamma Anne nöddes iväg i sista stund.
Du var så klen och späd, en gren på livets träd,
som med för tidig ankomst trots allt blev frisk och sund.

Du växte till i styrka och skulle ha ett namn,
till dop i farmors kyrka du bars i Christels famn.
I kyrkans vackra sal sa Mona i sitt tal
att den som tror på Jesus han kommer rätt i hamn.

Med mamma och med pappa du många kyrkor ser,
men du vill bara klappa, när alla andra ber.
Du kan nog ej förstå och tycker väl som så:
"Musik och sång är bättre, så spela lite mer".

På dagis gör ni saker i lera - det är kul,
du gjorde fina stakar, som farmor fick till jul.
Att måla det är roligt, det gör ni också där
och du kan redan skilja på röd och blå och gul.

Du ofta farmor saknar och sover här nån natt,
när du på mor'nen vaknar, du smyger som en katt
och kryper sedan opp, du smeker hennes kropp
och hon blir glad och lycklig, för du är hennes skatt.

No comments: