About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Thursday, April 29, 2010

Jag minns 30-talet.

forts. från inlägget "Jag minns 20-talet".

Mor föll alltså för honom och de gifte sig den 4 november 1930 och vigseln ägde rum i Hospitalskirken i Jernbanagade bredvid Gråbrödre Kloster, där min syster bor idag.

Strax efter fick jag ett nytt hem, flyttade från mormor och morfar till mor och "far", på Hans Tausensgade 9. Far gjorde allt för att jag skulle tycka om honom. De första jularna med honom satt han och visade mig hur man flätade julhjärtan och gjorde "krämmerhuse", som han kallade strutarna. Emellanåt tog han ett bloss på sin indianpipa - så kallade han sin långa, raka pipa.

Se också "Jag minns 20-talet".

No comments: