About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Saturday, October 17, 2009

Slalom på trottoarerna

De gående i Malmö får ta sig fram mellan hundlortar och reklamskyltar utanför affärerna medelst slalommetoden. Cyklisterna åker också slalom mellan de gående, somliga med ett
käckt schalom som ursäkt. En del är nämligen tvåspråkiga och några undrar ”Hor a’ra fatt” ? Ja, nog kan man undra hur det är fatt när till och med brevbärarna tar sig friheten att
cykla på trottoarerna med sin post. Post är ju latin och betyder efter. Är det för att de är efter med sin postutdelning och inte hinner hoppa av hojen som de cyklar på trottoarerna?

Om posten någon gång i framtiden kommer ifatt och hinner före, som på latin heter pre, får de väl kalla sig preare. Men för att inte förväxlas med pryare eller som det numera heter
praor vore det kanske lämpligare att kalla sig prestare istället för postare, fast då finns ju risken att folk istället för att säga där kommer posten med ett brev säger där kommer
prästen med en epistel, men det kan ju gå på ett ut.

No comments: