About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Saturday, October 17, 2009

Den heliga anden

Promenerade på gamla kyrkogården vid Gustav Adolfs Torg. Här ligger många utav Malmös för längesedan bortgångna stora män begravda. Här är fridfullt att vistas, här kan man sätta sig på
en bänk och meditera medan änderna från kanalen intill vickar omkring och gör en sällskap. Tre änder låg en bit ifrån mig. Efter en stund flög den ena in på ett gravställe där den satte sig
på gravstenen. ”Det är nog den heliga anden”, tänkte jag. Strax efter följde de två andra efter och satte sig bredvid. ”Och där kom fadern och sonen – och vilken fin andedräkt de har”.

I sommar har frugan och jag bott en veckas tid i Smyge i min svågers och svägerskas hus, som vi passat medan de var bortresta. Smyge med Sveriges sydligaste udde är ett underbart ställe med
trevliga små gator och stigar att promenera på. I svågerns trädgård kan man sitta och titta på Östersjöns vågor eller gå ett par trappsteg ner och sätta oss ända nere vid havet. Man kan också sitta
inne i uthuset med utsikt över havet om vädret är dåligt. Här har min svåger, som är konstnär, även sin ateljé. I år var vädret verkligen dåligt, det blåste och regnade mest hela tiden.

Vi sitter vid havet i Smyge och njuter
fast luften är kall och vinden tjuter,
trots det bara är fjorton grader
går vi ändå våra promenader.

Våran Lasse ska de operera,
och snart kan han åter promenera
då kan han kasta sina käppar
och kanske som Fred Astair han steppar?

Vi vill också tacka dig ”Anit(t)a
för att här i lä vi kan sitta
och genom fönsterrutan titta,
men ingen sol kan jag hitta.

Smyge 11/ 6 – 2009

No comments: