About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Saturday, October 17, 2009

Om musik

Musik är en sak, musak en annan. Musik är för den som lyssnar på musiken medan däremot musak är för den som sysslar eller pysslar med något annat än att lyssna, alltså bakgrundsmusik som man slölyssnar på när man håller på med annat. Den sortens musik irriterar mig. Musik ska man koncentrera sig på. En ung man var på en utomhuskonsert. Efteråt gick han fram till dirigenten och sa: ”Ursäkta maestron, men hur går Beethovens 6:e symfoni egentligen? Vissla den, va?
- Var Beethovens femte en pojke eller en flicka?
- Vet du att det finns toner så höga att det mänskliga örat inte kan uppfatta dem?
- Ja då , i min väckarklocka finns en sådan.
- Ved du hvad der er for forskel på en lille dreng, som sidder til bords og venter på at blive budt på et stykke julekage og en mand, som sidder og lytter på ”Den tyvagtige skade”?
- Nej.
- Jo, drengen får et stykke med rosin i, mens manden får et stykke af Rossini! …och nu spelar Köpenhamns Brandkårs orkester Carl Nielsens symfoni ”Det uudslukkelige”.
- Er du blevet forkölet?
- Ja, jeg sad og spillede to timer i träk i går aftes.
- Tycker du om Mascagni?
- Vet inte, har aldrig smakat det.
- Har du hört om körkarlen som gifte sig med körflickan?

No comments: