About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Friday, January 8, 2010

Vatten över huvudet (1966)

Den som har hand om vattentrafiken kallas skeppsredare. En av de mest kända heter Onassis. Han var, som bekant, gift med sopranen, numera mezzosopranen Maria Callas som var hans ett och allt. En vetgirig människa frågade mig engång om sångerskan numera kallades för Onassis. Jag svarade då att Maria Callas kallas Callas, fortfarande. Som vi vet är Onassis och Callas kalas slut. Callas har skippats. Hon var en mycket stor personlighet med ett fruktansvärt temperament och van att ta ton. Men det finns även något som heter "god ton" och det tyckte Onassis inte hon hade, när han en morgon fann henne i swimmingpoolen med endast huvudet ovanför vattenytan sjungande "Det byggdes ett skepp uti Norden". Maria, sa han, hur kan du sjunka så djupt? Eller sa han hur kan du sjunga så djupt, hon var ju inte alt utan sopran. Det var detta som kom bägaren att rinna över. Onassis förstod nu att han, när han gifte sig med Maria, hade tagit sig vatten över huvudet och det ska man inte göra - ävenom man är skeppsredare och heter Onassis.

No comments: