About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Sunday, July 24, 2011

Ordspråk och talesätt

Nu har jag gått en hel vecka och väntat på att få läsa någonting, men ingenting händer, så det blir till att fortsätta vänta och det heter ju att "den som väntar på något gott väntar inte förgäves". Vi får väl se. Varje morgon, när jag läst min
"Skånskan" har jag sagt till mig själv: Inte idag heller, jaja i morgon kommer åter en dag, men icke sa Nicke, den ena dagen den andra lik. Inget är som väntans tider. Nu lever jag på hoppet, precis som Kjell Isaksson och tänker som Anders Gernant att "hoppet är det sista man förlorar" och man brukar ju säga att "så länge det finns liv finns det hopp".

Att ingen hört av sig kan ju bero på att man är förkyld eller att man rest på vinter-
semester och då struntar men i gamla ordspråk. Jag menar att om man ligger i sängen och nyser eller på plagen och myser (fryser?) så ....! Annars heter det ju att "en-
dast hälsan tiger still", så även om ni er förkyld, så är det ingen ursäkt; men så kom jag att tänka på att "själv är bäste dräng", så jag försökte få ihop något roligt med tanke på att "ett gott skratt förlänger käften". Det heter ju att "den som söker ska finna" så jag började leta efter ordspråk bland mina hjärnvindlingar
och bland all spindelväv och damm lyckades jag att plocka fram ett trettiotal, men
tyvärr lyckades jag också blanda ihop dem, så nu liknar det varken fågel eller fisk.

När makan läste mitt hopkok tittade hon på mig och sa: "Saliga är de enfaldiga!"
"Jag tycker det låter bra" sa jag, men fick en ny blick: "Självberöm luktar illa".
"Om smaken ska man inte diskutera", invände jag "och man vet ju att "Den som kommer först till kvarn får först mala, så jag tänker skicka det", men hon kunde inte fatta att jag vågade. "Friskt vågat - hälften vunnit" sa jag. När hon bad mig inte sätta ut mitt namn sa jag bara att "alla känner apan ..."

Man ska inte ropa hej - förrän björnen är skjuten.
Många bäckar små - luktar illa.
Liten tuva - är bästa huvudkudden.
Ett gott samvete - kan stjälpa ett ett stort lass.
När solen står i väst - är hjälpen närmast.
När nöden är störst - är den late som bäst.
När katten är ute - bits hästarna.
När krubban är tom - dansar råttorna på bordet.
Först till kvarn - hittar också ett korn.
En svala - får först mala.

No comments: