About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Tuesday, December 15, 2009

Min barndoms jular

Jularna hos min mormor och morfar på 30-talet har jag inget minne av, men på 40-talet, hos mor och far, kommer jag ihåg att far satte en gammeldags trä-julgransfot på granen nere på gården. När han sen fått upp granen i lägenheten satte han stearinljus på grenarna - på den tiden hade man "levande" ljus. Sen pyntade han den med lametta, en sorts glitter, och hängde pappershjärtan och korgar, som han och jag gjort tillsammans. På själva julafton, när vi ätit gåsen och druckit ett glas tyskt vitt vin, stängde han dörren till rummet, där mor och jag satt tillsammans med min syster samt mormor och morfar, och tände stearinljusen. Sen öppnade han stolt dörren och vi fick gå in och beskåda hans verk samt "dansa" kring granen och så sjöng vi "Glade jul, dejlige jul" (Stilla natt), "Julen har bragt velsignet bud" (den ändrade några barn till "Julen har brakt (brutit) sit ene ben"), samt "Her kommer Jesus dine små" och till den fogade de "med store träskostövler på". Vi sjöng också "Höjt fra träets grönne top". Sistnämnde sjöng dottern när hon var 4 år för den danske bagaren, när hon stod i hans butik på hörnet av Gyllenpalmsgatan och Slussgatan. Idag är hon 53 och bor i Texas sen många år.

No comments: