About Me

I Danmark er jeg født” skrev H.C. Andersen “Jag är ganska mager om bena” skrev Nils Ferlin Dessa två påstående kunde lika gärna gälla mig. Jag föddes i Odense liksom H.C.A. Jag är också mager om bena, “tillika om armar och hals”, men sen upphör likheterna. Jag kom till Sverige 1947, började jobba i Hörby, där jag träffade min maka. Vi gifte oss 1953, alltså för 57 år sedan och har en dotter i Texas med make och en son. I Malmö har jag en son och i Lund hans son samt dotterns flicka.

Wednesday, February 17, 2010

Mina tankar om livet (1)

SKÄMT OCH OFÖRSKÄMT

Jag undrar om en basist låter sin bas vila i en bassäng.

Förr var Johan vedhuggare i Småland, numera är han anställd
på Atominstitutet och klyver atomer.

Jag känner en brandsoldat som har slä(c)kt i Köpenhamn.

En urmakare mådde så illa att han spårade ur.

En piano stämmare stämde sin fru för att hon sjöng falskt,
dessutom pratade hon så han inte fick en magnecyl i vädret.

-Ska vi gå in och få lite frisk luft?

"Hjälp oss att tömma Myllan och kom till våran folkrea"!
(Möllan är ett invandrartätt område i Malmö)

Fram och tillbaka är dubbelt så långt!

-Jag var bara 20 år när jag blev pappa!
-Oj då! Då var du tidigt ute.
-Nej, jag var tidigt inne, men för sent ute.

-Jag brukar ställa ett brinnande ljus bredvid sängen,
annars ser jag inte att somna.

Jag var så sömnig och gäspade i ett så jag inte kunde somna.

-De som inte känner mig tror inte jag är klok!
-Och de som känner dig vet det redan!

-Har storken varit och hälsat på din fru?
-Nej, det blev en anka!

-Varför kallas han för "Morgonstund"?
-Jo, han har ju munnen full av guld!

-Ska hälsa dig från Charles!
-Vilken Charles?
-Charles Wilken. (dansk skådespelare)

-I vilken stad bor Kristina?
-Vilhelmina.
-Nej, Kristina.

-Har du varit i Hjo?
-Hjo?
-Ja.
-Nej.

-Spelar du Whist?
-Javist.

-Har du varit i Jemen?
-Jamen.

-Har du varit på Als?
-Nej, inte alls.

-Har du varit på Java?
-Javadå?

-Vad tycker du om Malmö?
-Det är för mycket pa(c))k i stan.

-Kommer din söster til Påske?
-Måske.

-Ärvde du ingenting efter din far?
-Jo, hans reumatism.

No comments: